خانه / پزشکی ورزشی / دانستنیهای چاقی و نکاتی پیرامون آن/تمرینات بدنسازی کمک شایانی به سوزاندن بافت چربی میکند

دانستنیهای چاقی و نکاتی پیرامون آن/تمرینات بدنسازی کمک شایانی به سوزاندن بافت چربی میکند

وزن بدن: شامل مجموعه ای از استخوانها ارگانها،مایعات،بافت چربی وعضلانی است.

دربدن انسان،بدنبال همکاری سیستم های پیچیده ی موجود ومکانیسم های شیمیایی،تعادل بین انرژی دریافتی وانرژی مصرفی حفظ می شود.برهم خوردن این تعادل بابروزچاقی یا لاغری همراه است.به فردی که دارای وزنی حدود ۲۰درصدبالاتراز وزن مطلوبش باشد چاق اطلاق می شود.

chaghiiiiiiiiiiiiiiii

 

 

بافت چربی:

LMB یا توده لخم بدن عمدتا شامل عضلات اسکلتی،آب،استخوان ومقدارکمی چربی ضروری است.

FFM یا توده بدون چربی شامل آب،پروتین،املاح معدنی که عمدتا معادل توده لخم بدن است.

LMB با ورزش و فعالیت بدنی افزایش یافته وبا افزایش سن کاهش می یابد.

چربی بدن به دو گروه ضروری وذخیره ای تقسیم گردیده است.چربی های ضروری جهت اعمال فیزیولوژیک بدن و در مقادیر کم در مغز استخوان،قلب،ریه ها،کبد،کلیه، عضلات وبافت عصبی تجمع می یابند.

بافت چربی از سلولهای چربی یا ادیپوست ها بوده،سلولهایی که TG تولید وذخیره می نمایند.اما حاوی پروتین وآب نیزمی باشد.بافت چربی سفید به عنوان مخزنی برای TG

محافظتی برای ارگانهای شکمی و نگهدارنده دمای بدن عمل می نماید.

بافت چربی هم میتواندهیپرتروفی وهم هیپرپلازی ویا مجموع آن دوباشد.که چاقی معمولا حا صل هیپرپلازی می باشد. چربی سفید بدلیل دارا بودن کاروتن دارای رنگ کمرنگ است.بافت چربی قهوه ای حاوی تعداد زیادی میتوکندری است که به همین علت توان تولید گرمای زیادی را دارا است.

چاقی:

برحسب نحوه توزیع چربی دربدن،چهارنوع چاقی تعریف گردیده است.

چاقی نوع ۱:

توده بدن یا درصد چربی بالا، که توزیع چاقی در تمامی قسمت های بدن است که بهترین فرم چاقی می باشد.این چاقی را تخم مرغی شکل گویند.

چاقی نوع ۲:

چربی مازاد در اطراف شکم وتنه (چاقی سیبی شکل) که درمردان متداول تر است،که این چاقی با مقاومت به انسولین همراه است.

چاقی نوع ۳:

چربی مازاد در ناحیه شکم که با فاکتورهای خطری مثل عدم تحمل به گلوکز،افزایش لیپید خون وهیپرتانسیون مرتبط است.

چاقی نوع۴:

چربی مازاد در اطراف ران ها و باسن(چاقی گلابی) که در زنان متداولتراست.عمدتا عارضه خاصی ندارد اما بعد  خون رابه دنبال دارد.

لیپوپروتیین لیپاز،آنزیمی است که تری گلیسرید رژیم غذایی تبدیل شده به شیلومیکرون را به کبد منتقل می کند واین آنزیم در طول دوره های افزایش وزن در افراد چاق ولاغر،افزایش می یابد. ازپس اتلاف وزن، در افراد چاقی که لاغر می شوند، سطح لپوپروتیین لیپاز نه تنها کاهش نمی یابد، بلکه افزایش نیز می یابد.

وزن بدن زمانی افزایش می یابد که انرژی وارد به آن (بصورت غذا) بیش از انرژی صرف شده در آن باشد.

نکته:

نوراپی نفرین ودوپامین  بر سیستم سمپاتیک اثرگذارده ومکانهای خاص در هیپوتالاموس که مرتبط برعادات غذایی فرد می باشد را تحت تاثیر قرار می دهد.

هورمونها:

تری یدوتیروزین(t3)،پاسخ به فعالیت سمپاتیک را کاهش داده ودر نتیجه گرمازایی کاهش می یابد.این نقص منجر به افزایش وزن می شود.

انسولین:اختلال عملکرد آن می تواند منجر به کاهش فعالیت سمپاتیک و اختلال گرمازایی گردد.  در بعضی افراد چاق بدلیل فقدان گیرنده های انسولینی اختلال درتحمل به گلوگز و هیپرلیپیدمی ،دچار مقاومت به انسولین هستند که این  را می توان با کاهش وزن اصلاح کرد.

لپتین:از بافت چربی ترشح می شود غلظت آن در افراد چاق بالاتر می باشد و در زنان مقدارش زیادتر است.

گرلین:بیشتر در معده تولید شده وبر هیپوتالاموس اثر کرده وموجب تحریک فرد به غذاخوردن می شود.ودر بافتهای دیگر سبب کاهش متابولیسم و کاهش اکسیداسیون می گردد.ودر افراد چاق کمترین سطح خونی را دارد.

تیرویید: زنان بایداز نظر کم کاری تیرویید پس از یایسگی ،بررسی شوند.که این عامل می تواند به دلیل کاهش متابولیسم باشد.

عوامل بروز چاقی:

۱٫ژنتیک   ۲٫پرخوری  ۳٫افزایش سلولهای چربی  ۴٫بزر گ شدن سلولهای چربی  ۵٫نوع رژیم غذایی  ۶٫فعالیت بدنی  ۷٫اختلال در عملکرد هیپوتالاموس  ۸٫عوامل روانی

نکته: ژنهای موثر شامل:ob،fto،GAD،بتا ۳،

Ob:مسوول تولید لپتین است.

Fto:با اثربر روی توده بدنی افراد را مستعد به دیابت می نماید.

بتا۳:در بافت چربی یافت می شود ودر اکسیداسیون چربی در انسان نقش دارد.

اهداف درمان در چاقی بالغین:

۱٫میزان و وسعت کاهش وزن:

 

بصورت کاهش وزن تدریجی در مدت زمان طولانی تر سبب کاهش ذخیره کالری گشته واز  حذف پروتیین جلوگیری کرده است.کمبود کالری که منجر به کاهش نیم تا یک پوند در هفته در فرد با BMIبین ۲۷تا ۳۵ و کاهش ۱تا ۲ پوند در افراد با BMI بیش از ۳۵ را شامل میشود.این میزان بمدت ۶ماه باید ادامه یابد تا ۱۰درصد وزن بدن کاهش داده شده ودر ۶ماه بعدی وزن بدن حفظ میشود.

۲٫اصلاح شیوه زندگی :

بصورت تجزیه تحلیل عادات غذایی،کنترل اعصاب در زمان پر خوری ،آهسته غذاخوردن،کنترل محرکهای غذایی

راههای درمان چاقی:

۱٫رژیم درمانی  ۲٫ورزش   ۳٫درمان از طریق جراحی  ۴٫لیپوساکشن

رژیم درمانی شامل :

۱٫کاهش انرژی دریافتی و۲٫افزایش انرژی مصرفی از طریق افزایش فعالیت بدنی و ورزش .

برنامه کاهش وزن با هر درجه از موفقیت ،ترکیبی از تغییرات نوع غذا، ورزش واصلاحات رفتاری،آموزشهای غذایی وحمایت روانی هستند.

انتخاب درمان شامل :

یک رژیم غذایی متعادل کم انرژی رایج ترین روش کاهش وزن می باشد. رژیم از نظرغذایی باید کافی باشد،ولی انرژی آن به حدی کم باشد که به ذخیره  چربی منجر نشود.کمبود ۵۰۰تا ۱۰۰۰کیلوکالری در روز برای رسیدن به این هدف مناسب می باشد.

و نکته حائز اهمیت اینکه تعداد وعده های غذایی بالا باشد, حداقل ۵ وعده مناسب است و همچنین حجم غذا در هر وعده کاهش یابد .مثال هر ۳ الی ۴ ساعت یک وعده مختصر و مفید توصیه میشود.

 

انواع رژیمها:

رژیم گرسنگی یا کالری صفر:

مانند روزه داری که بدلیل گرسنگی طولانی عوارض عصبی –هورمونی  جدی بهمراه دارد.در این نوع بیش از ۵۰% کاهش وزن سریع ناشی از دست دادن آب و تجزیه سلولهای عضلانی است نه کاهش بافت چربی , که اغلب منجر به مشکلات افت فشار خون گود شدن دور چشم ,خستگی و ضعفهای مفرط, پرخاش و عصبانیت,اختلال در خواب و…میشود.همچنین تجمع اسیداوریک،و سنگ صفراوی را نیز تشکیل می دهد. این نوع رژیم  توصیه نمی شود و فرد را از نظرمواد غذایی مورد نیاز و

مایعات و الکترولیت ها تامین باید کرد.

رژیم بسیار کم کالری :

در این نوع حداکثرحاوی ۶۰۰تا ۸۰۰ کیلوکالری است.این نوع رژیم باعث اتلاف سریع مایعات بدن،کاهش وزن سریع،بی اشتهایی،کاهش فشار خون، ریزش مو،خشکی پوست و از همه مهمتر افسردگی می شود.این نوع رژیم هم بدیل تجزیه بدن خصوصا سلولهای عضلات و پوست توصیه نمیشود و روشی منسوخ شده است.

.در این روش  معمولا پروتیین زیادی مشاهده می شود.ویتامین ،الکترولیت و اسیدآمینه ضروری دیده شده است و در افرادی با BMI27تا۳۰استفاده می گردد.

رژیم متعادل :

رژیمی که حداکثرکاهش وزن در آنها ۲تا ۴ کیلوگرم در ماه باشد.

ورزش:

ورزشهای استقامتی و هوازی البته این نوع ورزشها با انجام تمرینات بدنسازی موثر است

،که این کار توده بدون چربی را افزایش می دهد وبر متابولیسم پایه می افزاید و توانایی استفاده از انرژی دریافتی را بیشتر می کند و میزان تراکم استخوان را افزایش می دهد. ورزش به تنهایی وزن بدن را تا ۲تا۴کیلوگرم کاهش می دهد که بر اساس شدت،طول زمان،و نوع تمرین می باشد.

تمرینات بدنسازی هم برای آقایان و هم برای خانمها جهت افزایش متابولیسم کمک بسیار شایانی میکند و علاوه بر چربی سوزی باعث فرم دادن و شکیلتر شدن بدن انسان میشود.

پایان

اکبر خزایی مربی و داور بین المللی بدنسازی و تناسب اندام

درباره اکبر خزایی

قد :۱۸۰ وزن :۱۰۰ نویسنده مطالب پزشکی ورزشی, علوم بدنسازی , تناسب اندام ,تغذیه ,مکملها ,دارو های نیروزا و… در خبرگزاریهای رسمی و دولتی ,مربی بدنسازی و تغذیه برخی از قهرمانان آسیا و جهان تمامی رشته های ورزشی که به همین جهت از سوی رییس فدراسیون پزشکی ورزشی طی حکمی از اکبر خزایی تقدیربعمل آوردند. و دارنده : مدرک مربیگری و داوری از فدراسیون جهانی بدنسازی و تناسب اندام ifbb مدرک مربیگری و داوری از کنفدراسیون abbf {سابق}آسیا مدرک مربیگری بدنسازی از دانشگاه فیما انگلستان مدرک مربیگری تناسب اندام از دانشگاه فیما انگلستان مدرک مربیگری تناسب اندام از انجمن pfta آمریکا مدرک بین المللی آندروپومتریس {استعداد یابی ورزشی } از isak استرالیا مدرک مربیگری و داوری بدنسازی از فدراسیون وزنه برداری ایران {از ۱۴ سال قبل} ودیگر مدارک گوناگون از سایر مراکز معتبر akbarkhazaee@gmail.com Height:180 Cm Weight:100 Kg Author and research of nutrition and sports science . Certificates: Certified as international anthropometric technician from Australia. Certified as the top trainer and judge from International Federation bodybuilding . Asia Federation PFTA association the US and FIMA university England. ……. AND

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

رفتن به بالا